Efficient ademen: less is more!

Ademen en ademen … niet altijd hetzelfde

Start jouw zangles, traditiegetrouw, met ademhalingsoefeningen? Prima,want goed ademen en zingen gaan hand in hand. Maar… De Enige Juiste Ademhaling bestaat niet. Helaas … dat zou te gemakkelijk zijn.

Juist ademen is afhankelijk van wat je precies van je stem verwacht. Je ademhaling zal bij elke stemactiviteit een beetje anders zijn. Leer je adem beheren. 

Grootste dooddoener? Te veel lucht en te veel druk. Daarom: less is more!

Adem in!

Over de inademing is er een redelijk grote consensus: ze moet laag in de buik voelbaar zijn. Je ontspant je buikspieren als je inademt, zodat de adem tot diep in de longen kan dringen. Ademen met hoge schouders is uit den boze. De middenrifademhaling is het meest gangbaar. Toch zijn er ook enkele uitzonderingen. Belten doe je bijvoorbeeld met een hoge inademing.

Een extra tip? Adem niet niet te veel lucht in. Je merkt vaak, zeker tijdens ademhalingsoefeningen, een soort hypercorrectie. Zangers gaan plots overdreven veel lucht innemen en creëren zo overdruk. Niet de bedoeling! Onthoud: less is more!

Waarom weinig lucht inademen? Omdat zingen eigenlijk niet veel lucht vraagt. Tenzij er verlies op je systeem zit. Zingen met goed gesloten stembanden en goed luchtbeheer kan met een minimum aan lucht.

Adem uit!

Over de uitademing is al heel wat minder uniformiteit. Iedereen die al eens een zangles volgde kent het begrip ademsteun. Hoewel zeer gangbaar en functioneel … ik heb er soms moeite mee. Het geeft opnieuw de indruk dat er een juiste manier is om het te doen. Bovendien doet het woord steun me denken aan trekken, duwen en kracht zetten … Ik ben net op zoek naar less is more, remember?

Ik hou meer van het begrip luchtbeheer De luchtuitstroom is afhankelijk van de klank die je wil produceren. Je beheert de ademhaling. Op een organische, soepele en minimalistische manier.

Wil je een geluid met veel lucht, dan geef je veel lucht weg. Wil je een direct, of droog, geluid, dan hou je de lucht bij je. De spieren die je hiervoor gebruikt, die moet je gaan trainen en leren voelen. Dat vraagt wel wat oefening natuurlijk, niets voor niets!

Oefening

Dit is mijn favoriete oefening om je het verschil in luchtbeheer te laten ervaren. Tijdens het eerste loopje laat je zo veel mogelijk lucht naar buiten komen. Zing op ‘bwww’ en zucht er maar op los. Voel je hoeveel stuwing in de buik het vraagt? Laat je buik mooi ontspannen tijdens de inademing en zing het tweede loopje met zo weinig mogelijk lucht op een mooie, ronde oe. Verschillende beelden kunnen je helpen: alsof je de lucht naar binnen zuigt, alsof je door een rietje zingt, alsof je ondertussen door je neus inademt …alsof natuurlijk. In werkelijkheid pas je gewoon je luchtbeheer aan. Probeer bewust te ervaren welke spieren je meer en welke je minder inzet. Succes!

 

Voorbeelden

Enkele voorbeelden van zangers die op een specifieke manier hun lucht beheren.

Norah Jones laat, zeker op het einde van haar frases extra lucht door de stemband glippen. Het geeft een airy, zwoel geluid.

Aretha Franklin zingt hoofdzakelijk met een heel beperkte luchtuitstroom. Het zorgt voor het twangend, beltend en heel directe krachtige geluid. Ze gebruikt een minimum aan lucht om haar stem aan trillen te krijgen. En met welk resultaat! Super toch…

 

Vragen?

Nog vragen over dit onderwerp of wil je graag een zangles of workshop over dit onderwerp? Vraag er maar op los via info@annzingt.be.

Wil je graag meer zangtips en stemweetjes ontvangen? Schrijf je dan in voor een gratis nieuwsbrief.

Keep on singing! 

A

AUTHOR

239197annzingtbe

All stories by: 239197annzingtbe